Valitse sivu

Viimeaikaisissa valmennuksissani olemme yhä uudelleen ja uudelleen palanneet perurasioiden äärelle. Tämän päivän työelämä haastaa jatkuvaan kehittymiseen ja edellyttää vahvaa muutosvalmiutta. Milloin organisaatio menee uusiksi, milloin tuote tai palvelu tulee tiensä päähän ja tilalle rakennetaan uusi. Digitalisaatio ja robotit työkavereina edellyttävät uudenlaista toimintatapaa.

Mutta. On vaikea tai lähes mahdotonta kehittää omaa osaamista tai muuttaa toimintatapoja jos suuri osa energiasta menee siihen että selviää päivän tehtävistä. Usein kuulen valmennusosallistujiltani osuvan vertauksen: ”pää pysyy juuri ja juuri vedenpinnnan yläpuolella ja pitäisi pystyä uimaan yhä vaan kovempaa vaikka kaikki energia menee siihen että en huku”.

Tuntuu siis että perusta kehittämiseen ja kehittymiseen rakoilee. Perustan vahvistamiseksi on tärkeää kääntää katse omaan kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Palautuminen on hyvinvoinnin tärkein lähde ja tietoa palautumisen, erityisesti unen, vaikutuksesta voimavaroihimme onkin saatu kymmenien, ehkä satojenkin, tutkimusten kautta. Uskon että yhtä paljon tietoa meillä on myös sopivan fyysisen aktiivisuuden ja laadukkaan ravinnon vaikutuksista. Tietoa meillä siis on mutta tiedon muuttaminen arjen valinnoiksi onkin sitten haastavampaa.  

Mikä sitten avuksi jotta perusta vahvistuu?

Stop – seis – pysähdy. Pysäytä hetkeksi arjen (oravan)pyörä, ota etäisyyttä ja anna mielellesi tilaa. Pysähtymisellä tarkoitan sellaista hetkeä jossa pystyt katsomaan ja reflektoimaan omaa elämäntilannetta hieman etäämmältä. Metsä tai luonto ylipäätään, kävely, joogaretriitti, hiljaisuus, mökin rauha. Mikä itselle toimii parhaiten.

Ensimmäinen kysymys itselle voisi olla ”Mitä minulle kuuluu?”. Ota kuppi kahvia tai teetä ja kirjoittele kuulumisiasi vaikkapa paperille. Hyvinvointia voi ja on itseasiassa tärkeääkin tarkastella kokonaisvaltaisesti esimerkiksi fyysisen, henkisen, älyllisen, taloudellisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin näkökulmista.

Tutkaile mitä kirjoittamasi kertoo sinulle ja tee ensin näkyväksi omat voimavaran lähteet. Mistä saat voimaa juuri tässä hetkessä? Mitkä asiat ovat hyvin ja vahvistavat hyvinvointiasi? Olemme jokainen yksilöitä ja voimanlähteemme ovat erilaisia.  

Toiseksi on hyvä tehdä näkyväksi ne asiat jotkat vievät voimavaroja? Voimavarojamme kuluttavat sekä sisäiset että ulkoiset ”syöpöt”. On hyvä lähteä miettimään mitkä syöpöt eivät muutu vaikka päällään seisoisi – niihin ei juuri siinä hetkessä kannata käyttää energiaa. Tällasia syöppöjä ovat usein ulkoupuolelta tulevat asiat ja tapahtumat. Sen sijaan ne, jotka ovat omassa vaikutuspiirissä, ovat usein omia ajatelumalleja ja uskomuksia, joita olemme rakentaneet pään sisään. Ja niin kauan kuin oma pää on omaa omaisuutta sen sisällä liikkuviin ajatuksiin voi vaikuttaa.

Kun olet tehnyt näkyväksi vahvistavat tekijät ja syöpöt niin mieti millaista muutosta haluat ja miksi. Tee pieni aikamatka ja fiilistele miltä tuntuu ja näyttää kun hyvinvointisi on vahvempi. Mitä hyvää siitä seuraa?

Hyvä. Suunta on valmiina. Miten se viedään käytäntöön? Tee itsellesi sopiva konkreettinen toimintasuunnitelma. Joillakin toimii kalenterin käyttäminen, joillakin toimenpiteiden listaaminen paperille, joillakin joku muu viisas systeemi. Pääasia että teet itsellesi näkyväksi miten aiot käytännösä hoitaa homman. Jos haluat esimerkiksi palautua paremmin, kerro itsellesi mitä se tarkoittaa käytännössä. Onko se esimerkiksi aamun aloitus rauhassa kahvi- tai teekupillisella, joka tarkoittaa käytännössä 15 minuuttia aiemmin heräämistä. Joka voisi tarkoittaa sitä että aloittaa yöunet 15 minuuttia aiemmin. Vai tarkoittaako se sitä että oli päivä millainen tahansa käytä 15 minuuttia iltapäivästä rauhalliseen kävelyyn.

Stop-seis-pysähdy

Kun annamme mielelle tilaa ja aikaa, alkaa ajatuksia ja keinoja hyvinvoinnin vahvistamiseen löytyä, ajattelumme avautuu vaihtoehdoille.

Share This